5. WIKIPEDIA

Monday notes

Κρίσιμα ερωτήματα

“Οι ψυχολόγοι και οι ψυχοθεραπευτές δεν ξεφεύγουν απ’ το γενικό κανόνα. Ίσως μάλιστα το θέμα των ορίων να τους απασχολεί και λιγάκι περισσότερο από ό, τι το “γενικό πληθυσμό” και σίγουρα από πολύ πριν τεθούν ερωτήματα για το αν κάνω “φίλους” τους θεραπευόμενους μου στα social media. Και αυτό γιατί η αναζήτηση, ο σεβασμός ή η παραβίαση των ορίων είναι διαρκώς ανακύπτον ζήτημα στις ανθρώπινες σχέσεις και η θεραπευτική δεν αποτελεί εξαίρεση. […] Είναι αλήθεια πως τα όρια πολύ συχνά προστατεύουν. Συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία ενός (ανθρώπινου) συστήματος, στην καλή λειτουργία μιας σχέσης. Αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι μπορούν να λειτουργήσουν διασπαστικά, διαχωριστικά. Εγώ απέναντι στον Άλλο αντί του Εγώ μαζί με τον Άλλο.” –Hazelnut

“Ένα θέμα που θεωρώ ότι μας ενδιέφερε πολύ όλους, καθώς αφορά την εξέλιξη του επαγγέλματός μας, και είναι κάτι που τόσα χρόνια δεν είχαμε διδαχτεί. […] Αυτό που μου έκανε εντύπωση, είναι ότι κατά καιρούς, youtubers -κυρίως γυναίκες που δηλώνουν lifestyle ή beauty bloggers- επιλέγουν κατά καιρούς να μιλήσουν για προσωπικά θέματα που τους αφορούν και απευθύνονται στο κοινό τους σαν να είναι φίλοι τους ή σαν να είναι ένα πρόσωπο, ζητώντας μάλιστα πολλές φορές συμβουλές. Όλη αυτή η αυτό-αποκάλυψη όντως μπορεί να λειτουργεί ως ψυχοθεραπεία διότι μέσα από αυτή την εν είδει εξομολόγηση το άτομο προσπαθεί να μοιραστεί τις σκέψεις του και κατά βάθος να γίνει αποδεκτό. Ωστόσο, κατά τη γνώμη μου η κατάσταση αυτή περισσότερο βλαβερή παρά ωφέλιμη είναι, διότι η έκθεση γίνεται σε ένα δυνητικά τεράστιο κοινό, το οποίο όμως κατά βάση είναι απρόσωπο. […]  Στην  τρομοκρατική επίθεση στο Λονδίνο. Αυτό που με σόκαρε ακόμα περισσότερο είναι ότι αυτόπτες μάρτυρες προτίμησαν πρώτα να βγάλουν σέλφι με τα θύματα και έπειτα να τα βοηθήσουν. Το γεγονός σχολιάστηκε αρνητικά κάνοντας πολλούς να μιλάνε για τις ‘σέλφι της ντροπής’. Και για να το συνδέσω με το θέμα της cyber ψυχοθεραπείας, νομίζω ότι πέραν όλων των άλλων πρέπει οι ψυχολόγοι να αρχίσουν να μελετούν το διαδικτυακό ον και την ψυχοπαθολογία του.” –Himaira

“Το διαδίκτυο έχει γίνει πλέον ο “φύλακας-άγγελος” μας, δίπλα μας για να μας ενιχύει θετικά ανά πάσα ώρα και στιγμή. Και ίσως γι΄αυτό αρκετοί καταφεύγουν σε αυτό, γιατί τους προσφέρει μια πραγματικότητα ωραιοποιημένη, στην οποία καμία δυστυχία δε χωρά και κανένας κόπος δεν είναι απαραίτητος. Αλλά οι δύο ή οι περισσότερες πραγματικότητες που φτιάχνει ο καθένας μας κάποια στιγμή ενώνονται και τότε η αίσθηση της εικονικής πραγματικότητας συγκρούεται βάναυσα με αυτή της πραγματικής ζωής. […] Είναι αναμενόμενο πως ό,τι υπάρχει στην καθημερινότητα του ατόμου και του απορροφά την προσοχή ή τον επηρεάζει με τον οποιονδήποτε τρόπο είναι θέματα που μπορούν να φτάσουν σε μία ψυχοθεραπευτική διαδικασία. Θέματα από την κινητικότητα του ατόμου στον κυβερνοχώρο, τη διαδικτυακή πρόκληση βίας και βλάβης μέχρι και τη διαδικτυακή σχέση που μπορεί να διατηρήσει ο θεραπευτής με το θεραπευόμενο του και κατά πόσο όλα αυτά άπτονται στην ηθική του καθενός ως ανθρώπου και επαγγελματία. Ο κυβερνοχώρος αναδιαμορφώνει πλέον τη ζωή μας σε σταθερά προοδευτικό βαθμό και σαφώς δε θα έμενε ανεπηρέαστη και η ψυχοθεραπεία από αυτόν!” –OVERTHINKING PSY

“Τα social media μπλέκονται με τέτοιο τρόπο και σε τόσο μεγάλο βαθμό στη ζωή μας , που μου φαίνεται αδύνατο να τα διαχωρίσει ή να τα απομονώσει τελείως ένας θεραπευτής από το θεραπευόμενό  του (και το αντίστροφο), αν τελικά αυτό είναι η σωστότερη λύση. Συζητώντας, έτσι, το θέμα αυτό σκέφτηκα ότι θα με ενδιέφερε να μιλήσω με κάποιον θεραπευτή που έχει αντιμετωπίσει τέτοιου είδους ζητήματα και να μάθω πρακτικά πως τα διαχειρίστηκε και αν είχε πράγματι αποτέλεσμα… […]  Η φράση στο Βίντεο: ‘Ζούμε από τη γέννησή μας μέσα σε ένα σχεσιακό πλέγμα. Χωρίς αυτό θα ήταν αδύνατη η επιβίωση του ανθρώπου και του είδους. Δεν θα μπορούσε να επινοήσει κανείς πιο μοχθηρή τιμωρία, απ’το  ν΄αφήσει έναν άνθρωπο ελεύθερο μέσα στην κοινωνία και αυτός να παραμένει απαρατήρητος απ’ όλα της τα μέλη’. Όσο απλοϊκή κι αν φαίνεται, βλέποντας τη φράση αυτή, σκέφτηκα ότι στην ουσία αυτή είναι η ζωή μας, η σχέση μας με τους άλλους ανθρώπους, το σχεσιακό μας πλέγμα.  Όλες μας οι σκέψεις, οι προβληματισμοί, η ευτυχία , οι στόχοι μας πηγάζουν από τις σχέσεις μας με τους άλλους. Ίσως γι’αυτό και οι άνθρωποι να είναι τόσο προσκολλημένοι στα social media, γιατί ακριβώς  σε μια κοινωνία που η ποιότητα των σχέσεων φθίνει διαρκώς, οι άνθρωποι πασχίζουν να διατηρήσουν αυτή την επαφή που δίνει νόημα και ουσία στη ζωή τους…” –CyberJourneys

By Esra… 😉

“Ακόμη συζητήθηκε το θέμα των Avatar που χρησιμοποιούμαι στον υπολογιστή, σε παιχνίδια κτλ. Η απορία που μου δημιουργήθηκε καθώς συζητούσαμε είναι η εξής… Επιλέγοντας λοιπόν αβαταρ (όπου μπορείς να φτιάξεις οποιοδήποτε χαρακτηριστικό όπως θες εσύ, μεγάλα μάτια, μικρή λεπτή μύτη, μεγάλο και λαμπερό χαμόγελο) το υποκείμενο άραγε να μπαίνει στη διαδικασία να επιλέξει ανθρωπάκι το οποίο θα σχετίζεται με το πως βλέπει ο ίδιος τον ευατό του; ή μπαίνει σε ένα πιο φανταστικό επίπεδο επιλέγοντας χαρακτηριστικά σχετικά με το πώς θα ήθελε να είναι στην πραγματικότητα. Εγώ για παράδειγμα σε παιχνίδια παλιά έφτιαχνα πάντα άβαταρ με χαρακτηριστικά τα οποία δεν είχα, ενώ θα ήθελα να έχω. Σκεπτόμενη πάντα οτι το παιχνίδι στο διαδίκτυο, και γενικά το ίντερνετ είναι ένα μέρος για να ξεφεύγεις απο την πραγματικότητα. […] Πως το διαχειρίζεσαι; Διάφορα ερωτήματα που δεν ξέρω ποιος είναι σε θέση ή  κατάλληλος να τα απαντήσει… ” –updayte

“Στο τελευταίο μάθημα έτυχε να αναφερθούμε σε γεγονότα που αφορούσαν τα όρια των social media μέσα στην προσωπική μας αληθινή ζωή. Και σε αυτό θα ήθελα να σταθώ. Σίγουρα το ίντερνετ και η κοινωνική δικτύωση με σκοπό να γίνουν όσο το δυνατόν πιο εύχρηστα στον άνθρωπο, προσπαθούν να μιμηθούν τόσο τον ίδιο όσο και το κοινωνικό πλέγμα. Αυτό σημαίνει ότι μια ψηφιακή πραγματικότητα, κι εφόσον χρησιμοποιούμε τον όρον πραγματικότητα από μόνοι μας του δίνουμε αυτή την τεράστια ρεαλιστική και βαρυσήμαντη σημασία, έχει εξίσου πραγματικές επιδράσεις στην ανθρώπινη ζωή. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι τα αποτελέσματα των διαδικτυακών ενεργειών καταλήγουν σε συνέπειες πραγματικές τόσο στον ψηφιακό όσο και στον αληθινό κόσμο. Και πόσο περίεργο και παράδοξο δεν ακούγεται αυτό, δυο υπαρκτοί κόσμοι με αντίστοιχες απαιτήσεις και συνέπειες! Ένα άτομο συμπιεσμένο σε δυο ρόλους και ίσως “καταπιεσμένο” σε δύο κοινωνικούς κόσμους. (τα διαλυτικά μάλλον θα ήταν πιο εύστοχο να πλαισιώνουν το ίσως!) […] Όπως, λοιπόν, στον πραγματικό κόσμο, αν μη τι άλλο, και στον ψηφιακό ζούμε υπό την κυριαρχία κάποιων βασιλιάδων, όπως πολύ εύστοχα απέδωσε σε ένα βίντεο μια περσινή συμφοιτήτρια μας. […] Θα μπορούσε όντως το “σκοτεινό διαδίκτυο” να αποτελέσει μια διέξοδο στην γκουγκλερική βασιλεία (ελπίζω όχι τυραννία! νομίζω ακόμα είναι πολύ νωρίς για μια τέτοια τερατώδη απόδοση); Ή απλά αποτελεί ένα ακόμη κατακάθι μιας ακόμη κοινωνίας; Και το τελευταίο, εάν ισχύει, είναι όντως κατακάθι ή απλά του αποδόθηκε αυτή η ταμπέλα προς δέσμευση των χρηστών στην ‘ασφάλεια, τάξις και ηθική’ έναντι μιας δυναμικής αντιστεκόμενης μειονότητας;” –clockworkorange21


Crowdsourcing & Wikipedia: a participatory culture


Η ιστορία της παραίτησης της Lila Tretikov από διευθύντρια του Ιδρύματος Wikimedia

storify lila tretikov


Παραδείγματα Crowdsourcing και Crowdfunding: Δύο ψηφιακά τεχνήματα

crowdsourcing examples

crowdfunding examples


Το συγκλονιστικό ιστολόγημα του Guillaume Paumier, ενός αυτιστικού Βικιπαιδιστή

autistic wikipedian


Ευχαριστούμε πάρα πολύ τον Μάνο Κεφαλά για τη συνδρομή του στην παρουσίαση της ενότητας

640px-Emily_Shanks_Newcomer_at_School

 

900px-Κύκλος-πυλώνων-και-θεμελίων

 

 

 

 

 

 

 

 

Image by ManosHacker, CC-BY-SA-3.0-GR, https://el.wikipedia.org/w/index.php?curid=388584


.

.

.

.

.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s